az óvoda pedagógiai klímájának tükrében
Úgy érzem, akármelyik címet adhatnám a cikknek. Egyszerre és külön – külön is igaz bármelyik megfogalmazás.
A cikk nem a gyermeki jogok jogi értelmezésére íródott. Célom más. Pedagógusként, óvodapedagógiai szempontok alapján szeretnék feltárni összefüggéseket.
A gyermekekért végzett pedagógiai munkában egyszerűsítéseket, átmeneti, egyszerűbb, vagy nem eléggé átgondolt, szakszerűtlen megoldásokat nem tudok elviselni. Ezért szeretném, ha elkötelezettségem hőfoka elgondolkoztatná, és így talán követőre is találna.
Az óvodai nevelés céljának elérése érdekében a következő feladatot fogalmazza meg a dokumentum:
- az egészséges életmód alakítása
- az érzelmi nevelés és a szocializáció biztosítása
- az értelmi fejlesztés, nevelés megvalósítása.”
A fenti példa a biológiai, fiziológiai szükségletek, igények felmerülését mutatta be. Ennél még inkább rászorul a felnőttekre a lelki szükségletek kielégítése terén. Ilyenkor még inkább kiszolgáltatott, hiszen sem nem képes kielemezni ezt az érzést önmagában, sem nem képes kielégíteni az.
Jó, ha tisztában vagyunk ezekkel a gyermeki szükségletekkel, amelyek felismerése és kielégítése az óvodapedagógus legfontosabb feladata.
Az óvodás gyermekre jellemző szükségletek: |
· Mozgásigény, egyéb biológiai, fiziológiai szükségletek (pl:. éhség) · Érzelmi biztonság iránti szükséglet · Szeretet iránti vágy · Szociális szükségletek (társigény, barátság…) · Dicséret, elismerés iránti szükséglet · Kíváncsiság, tudásvágy · Esztétikum iránti szükséglet · Alkotásvágy, felfedezés iránti vágy · Önmegvalósítás vágya, önkifejezés vágya, szabadság iránti vágy. |
Szeretném továbbfűzni a fenti érzelmi biztonság iránti szükséglet példáját. A példa annak kielégítésére szolgál. Nagyon összetett feladat. Jelenti a biztonságos tárgyi környezetet, jelenti a rugalmas napirendet, amelyben mindenre elegendő idő jut, amelyben biológiai szükségleteit akkor tudja kielégíteni, amikor azok jelentkeznek, jelenti az őt körülvevő felnőttek biztonságot adó gondoskodását, segítőkészségét, jelenti a gyermekközösség és a barátok jelenlétét, jelenti azt is, hogy kérdéseire választ kap, hogy szabadon játszhat, és folytathatnám tovább.
Kielégítésének komplex feladata nyilvánvaló.
Választhatnám akármelyik más szükségletet is, amelynek kielégítése ugyanúgy sokirányú, összetett feladatokat ró a pedagógusra.
Már az 1989-ben megjelent - Az óvodai nevelés programjában a 11. oldalon, A pedagógiai tevékenység általános elvei - című fejezetben olvashattuk /amely még mindig helytálló megfogalmazás/:
Alapvető követelmény a kisgyermek emberi méltóságának, jogainak
biztosítása az óvodai nevelés teljes eszközrendszerével. ”
A gyermeknek joga van arra, hogy |
· Saját ritmusának megfelelően éljen · Términimumhoz · Ne legyen mindig tiszta és tökéletes · Olyannak fogadják el, amilyen · Ne bánjanak vele felelőtlenül · Tisztában legyen lehetőségeivel · Személyisége tiszteletben tartásához, emberi méltósághoz · Elismeréshez, dicsérethez · Érzelmi biztonsághoz, bizalomhoz · Kiteljesedéshez és felelősségvállaláshoz · Sikerhez, hibázáshoz, bíráláshoz · Alkotáshoz és feltaláláshoz, kísérletezéshez · Kommunikációhoz, önkifejezéshez · Esztétikai érzelmekhez · Kérdéseihez választ kapjon, tudás megszerzéséhez · Világ megértéséhez, környezetébe való beavatkozáshoz · Hogy ne kényszerítsenek rá doktrínákat |
A gyermeki jogokat és szükségleteiket összevetve látható, hogy azok megfeleltethetők egymásnak. Vagyis, minden gyermeki szükséglethez kapcsolható, egyfajta gyermeki jog is, nyilván azért, mert a jogállás így kívánja biztosítani annak kielégítését. Továbbfűzve az ez előtti gondolatmenetet, kimutathatók ez az összefüggések a következőképpen:
A táblázat helyi korlátai miatt nem törekedhettem teljességre, de ugyanakkor mélyebb, elemzőbb gondolatokat is szeretnék beindítani.
A táblázat kitöltése így csak egyfajta általános képet tud mutatni, s a lehetséges jellemzők néhány vonatkozását rendezi össze.
Óvodás gyermek szükségletei
|
Szükségleteinek megnyilvánulásai
|
Gyermeki jogok
|
A pedagógus
kötelességei és hatásrendszere a szükségletek kielégítésére |
|
Nyugtalanság, figyelmetlenség, izgatottság, aluszékonyság, szédülés stb.,…
|
Joga van a términimumhoz, kiegyensúlyozott táplálkozáshoz, saját ritmusának megfelelően éljen |
Mozgásos tevékenység felkínálása, játékba hívás, együttes játék, mozgáslehetőség biztosítása, feltételeinek megteremtése, szokások megerősítése, új szokások kialakítása, igényeinek megfelelő szükséglet-kielégítésre való lehetőség biztosítása stb. |
|
Szorongás,
agresszivitás,
félénkség,
piszkálódás,
elkülönülés,
magány, szomorúság, bizonytalanság, gátoltság, …stb.
|
Joga van az örömhöz, nyugalomhoz, a kiegyensúlyozott légkörhöz, emberi méltóságának tiszteletéhez, érdekeinek védelméhez, ahhoz, hogy segítséget kapjon, saját élet-ritmusának megfelelően éljen, pihenjen, ne bánjanak vele felelőtlenül, lehetőségeinek ismeretéhez, ahhoz, hogy nem kell mindig tökéletesnek lennie, bizalomra, saját fejlődési tempójának elfogadásához stb. |
Napirend, és annak igazodása az egyéni szükségletekhez, meglévő szokásainak elismerése, új szokásrend szabályossága, szabályok megértése, szeretetteljes fogadás, derű, érthetőség, jó szándék, tolerancia, egyéni bánásmód, páros tevékenység, fokozatos terhelés, őszinteség, optimizmus, bátorítás, testközelség, odafordulás, meleg, családias légkör….stb. |
*„ Az odúban el kell bújni, a fészekből ki lehet repülni. ” /Hermann Alice/
Óvodás gyermek szükségletei
|
Szükségleteinek megnyilvánulásai
|
Gyermeki jogok
|
A pedagógus
kötelességei és hatásrendszere a szükségletek kielégítésére |
|
Agresszió, deviáns magatartás, simogatás,
odabújás, testi érintés, ölelést kívánó magatartás, megerősítésre váró: Ugye szeretsz?, néma csodálat, bohóckodás, verbális kifejezés, szemkontaktus keresése, zavart tekintet, ragyogó szem, kedveskedés, kétségbeesett néma bánat, … |
önmagáért szeressék,
akarják, feltétel nélküli elfogadáshoz, érzelmi biztonság, bizalom, személyisége tisztelete, megbecsülés, joga van a szeretethez, a viszontszeretéshez |
Odafordulás, mosoly, derű, kedvesség, meleg érzelmi klíma, testközelség, ráfigye-lés, simogatás, kedves szó, dicséret, empátia, kedveskedés, boldogság kifejezése ajándék, a szeretet látható jeleinek kimutatása, a szeretet örömteli fogadása, stb. |
Magyarázat helyett álljon minden táblázat alatt néhány olyan idézet, amely a lényeget kiemeli:
· *„ A gyermeknek akkor van a legnagyobb szüksége a szeretetünkre, amikor a legkevésbé érdemli meg. ”
· *„ A szeretet csodálatos dolog. Sohasem kell elvennünk valakitől, hogy másnak is adjunk: Mindig jut belőle bőven mindenkinek. ”
· *„ A dolgok szépsége a szeretetben rejlik .”
· *„ A gyermek a szeretetben fejlődik a legjobban.”
· *„ A gyermekszeretet lényege: szeretek, mert szeretnek;
A felnőttszeretet lényege: szeretnek, mert szeretek. ” /Erick Fromm/
Óvodás gyermek szükségletei
|
Szükségleteinek megnyilvánulásai
|
Gyermeki jogok
|
A pedagógus
kötelességei és hatásrendszere a szükségletek kielégítésére |
|
Piszkálódás,
szemlélés,
játék elvétele, játék felkínálása, hívás, közeledés, közellét, kedveskedés stb.… |
Joga van anyjához, mindkét szülejéhez, mindkét nem-beli testvérhez, barátokhoz, felnőttekhez, hogy ne kondicionálják, ne erőltessenek rá doktrínákat |
Kommunikációhoz, érdeklődés iránta, együttes játék, beszélgetés, vita, elmesélés, közös tevékenység, csoportos tevékenység, tevékenységbe hívás, együttlét örömének kimutatása, stb. |
· *„ Lényed olyan hangosan beszél, hogy nem hallom tőle, amit mondasz. ” /Emmerson/
· *„ A gyökerek persze nem látszanak, de tudod, hogy azok tartják a fát. ” /Görög költő/
· *„ Az ember számára az a legfontosabb, hogy tudja, érezze, szükség van rá. ”
Óvodás gyermek szükségletei
|
Szükségleteinek megnyilvánulásai
|
Gyermeki jogok
|
A pedagógus
kötelességei és hatásrendszere a szükségletek kielégítésére |
|
|
Sóvárgó szem,
merev figyelem, bohóckodás, hangoskodás, tevékenység megtagadása...stb. |
Joga van az elfogadáshoz, megértéshez, joga van ahhoz, önmaga lehetőségeivel tisztában legyen |
Elismerő szó, mozdulat, mimika, szemjáték, lelkesedés, boldogság kimutatása, öröm, örvendezés, simogatás, buzdítás, dicséret, érdeklődés, példaként kiemelés, elismerés, ajándékozás, jutalmazás, megerősítés …stb. |
|
|
Tágra nyílt szem, szemlélés, kutakodás, kérdezgetés, próbálga- tás, türelmetlenség, csodálkozás, meglepe-tés, kíváncsiság. |
Joga van, hogy kérdéseire koherens választ kapjon, joga van bármiféle tudás megszer-zéséhez, jelenségek meg-értéséhez, tudatosításhoz, sikerhez |
Problémahelyzet, tanakodás, véleménykérés, kutatgatás, kételkedés, provokálás, kísérletezés, hitetlenkedés, kipróbálás, vita, vizsgálódás, kommunikációhoz…stb. |
|
· „ A gyermek abból okul leginkább, amit maga lát, maga tapasztal és figyel, nem pedig attól lesz értelmes, ha elhiszi nevelője magyarázatát.”
· „ Az ismeretlen megismerési vágya, az új megismerésének kiindulópontjai a csodálkozás. Minden érdeklődés az érzelmekben gyökeredzik.” /Platon/
· „ A tudat irtózik az ürességtől” /Platon/
· „ Az oktatás nem arról szól, hogy megtöltünk egy csöbröt,
hanem hogy meggyújtunk egy tüzet.” /W.Butler Yeats/
· „ A kisgyermek tankönyve maga az élet legyen.” /Coménius/
Óvodás gyermek szükségletei
|
Szükségleteinek megnyilvánulásai
|
Gyermeki jogok
|
A pedagógus
kötelességei és hatásrendszere a szükségletek kielégítésére |
|||
|
Gyönyörködés, rácsodálkozás, szemlélés…
|
Joga van az esztétikai érzelmekhez (rácsodálkozáshoz, gyönyörködéshez…stb.) |
Bemutatás, megmutatás, elmesélés, megjelenítés, példamutatás, meglepődés, stb. |
|||
|
Belefeledkezés, elmélyedés, szem-
Lélés, próbálgatás, kísérletezés, stb.
|
Joga van a sikerhez, feltaláláshoz, alkotáshoz, kísérletezéshez |
Gyakorlati probléma kínálása, kíváncsiskodásra, vizsgálódásra, próbálgatásra, kutakodásra, kísérletezésre, kételkedésre késztetés, támogatása stb. |
|||
· „ A mű megváltoztatja alkotóját.” /Platon/
· „ Nem taníthatunk semmit az embereknek, csak segíthetünk nekik,
hogy felfedezzék a dolgokat önmagukban.” /Galilei/
· „ A tanár legmagasabb szintű művészete, ha sikerül felélesztenie a
kreatív kifejezés és a tudás élvezetét.” /Albert Einstein/
Óvodás gyermek szükségletei
|
Szükségleteinek megnyilvánulásai
|
Gyermeki jogok
|
A pedagógus
kötelességei és hatásrendszere a szükségletek kielégítésére |
|
„Én, tesz öröme,
önállóság kimutatása, a segítés megtagadása, akaratosság, dacosság, segítőkészség… |
Joga van ahhoz, hogy kiteljesíthesse lehetőségeinek maximumát, kísérletezéshez, autonómiához, felelősségvállaláshoz, |
Magyarázatra késztetés, bizonyítás, vitára késztetés, provokálás, tanakodás, kételkedés, véleménykérés, ösztönzés, buzdítás, bíztatás, bátorítás, visszakérdezés, önálló munkára késztetés, önálló próbálkozások támogatása, elismerése…stb. |
|
Véleménnyilvánítás,
beleszólás, különlegesség kinyilvánítása stb.
|
Sikerhez, hibázáshoz, környezetébe beavatkozni, joga van bírálni, joga van ahhoz, hogy ne erőltessenek rá doktrínákat |
Vita, kísérletezés, próbálgatás, kipróbálás, egyéni munka, kínálás, a választás tiszteletben tartása, feltételek megterem-tése, ésszerű korlátok magyarázata…stb |
· „ Arra kell törekedni, hogy a gyermek mindent, amire képes,
önállóan el is végezhessen.”
· „ A gyermeki szabadságnak csak a közérdek állíthat cenzúrát.” /Montessori/
· „ A szabad cselekvés mindig magasabb rendű, mint a kötelességből végzett.”
/Rudolf Steiner/
· „ A gyermek fejlődésének szabadsága nem azt jelenti, hogy egyszerűen magára hagyjuk, hanem, hogy segítő szeretettel köréje emeljük a megfelelő környezetet.
Minél tökéletesebb a környezet, annál kevesebb beavatkozásra van szükség a felnőtt részéről.” /Montessori/
Ha most összefoglalót írnék, akkor azt hangsúlyoznám, amit már megtettem: hogy
a gyermeki szükségletek a a gyermeki jogok a a pedagógus kötelességei |
összefüggnek, egymást feltételezik, egyik érvényesítése sem eredményes a többivel való kapcsolat nélkül.
Ebben való hitemben bízom abban, hogy gondolataim gondolatokat indítanak meg.
Szívesen veszem észrevételeiket.
Pszichológusok által bizonyított, hogy a gyermek számára ez meghozza a békés, a természetes ütemű fejlődést, önmaga kiteljesedését, a világ magismerésének vágyát.
Hanem tedd, amit teszel, saját ösztönzésedből, és Téged is szeretni fognak, mint a Napot. ” /Cicero/
Gyermek nélkül nincs értelmezve a pedagógus kifejezés sem.
Gyermeki jogok érvényesítése feltételezi a pedagógusi kötelességeket.
A gyermek jogainak érvényesülése, szükségleteinek kielégítése fejlődésének előfeltétele.