Fejlődés jellemzői óvodáskor végére
Az óvodai nevelés országos alapprogramja szerint (1996)
· Mozgása összerendezettebb, harmonikusabb
· Erőteljesen fejlődik a mozgáskoordináció és a finommotorika
· Mozgását, viselkedését, testi szükséglete kielégítését szándékosan irányítani képes
· Nyitott érdeklődésű
· Tanuláshoz szükséges képességei:
- érzékelése, észlelése differenciálódik (téri észlelés, vizuális és akusztikus differenciáció, téri tájékozottság, téri mozgásfejlettség, testséma kialakulása)
- önkéntelen emlékezeti bevésés és felidézés mellett megjelenik a szándékos bevésés és felidézés
- megnő a megőrzés időtartama
- felismerés mellett egyre nagyobb szerepet kap a felidézés
-megjelenik a szándékos figyelem,
- nő a figyelem tartalma, terjedelme, könnyebb a megosztása és átvitele
kialakulóban az elemi fogalmi gondolkodás
· Beszéd
- érthető, folyamatos, gondolatok, érzelmek kifejezése
- szófajok használata, mondatszerkezetek,, mondatfajták
- hangzók tiszta ejtése, végighallgatja, megérti mások beszédét
· Elemi ismeretei
- önmaga, környezete: neve, lakcíme, szülei foglalkozása,
- napszakok, gyalogos közlekedés szabályai, szűkebb környezete lakóhelye növények, állatok, gondozását, védelmét
- öltözködés-időjárás összefüggése, szokások, magatartásformák, környezete óvásához, védéséhez
- elemi mennyiségi ismeretekkel rendelkezik
- készen áll az iskolai életre és a tanító elfogadására
- képes együttműködésre, kapcsolatteremtésre
- egyre több szabályhoz tud alkalmazkodni, önállóság, önfegyelem)
- feladattudata kialakulóban (feladatmegértés, feladattartás, kitartás)