Az óvodás gyermek önmegvalósítását elősegítő pedagógiai hatások
Összeállította: Körmöci Katalin
|
||||||
Módszerek
|
Pedagógus szerep
|
Irányítás
|
Szervezés
|
Tanulási forma
|
Tartalmi megjelenítés
|
|
megfigyelés, vizsgálódás, kutakodás, próbálgatás, kipróbálás, kísérletezés, vita, vélemény, tanakodás, hitetlenkedés, kétely ébresz-tés, buzdítás, elmesélés, provokálás, elismerés, magyarázatra késztetés, vitára késztetés,bemutatás, bátorítás |
katalizátor, facilitátor (ösztönző), szupervizor (tanácsadó), kezdeményező |
Indirekt irányítási mód,
nyílt tanítás-tanulás
|
egyéni tevékenység, egyénre szabott tevékenység,
kötetlen, kínált tevékenység,
páros munkaforma csoportos munkaforma mikrocsoportos munkaforma |
gyakorlati probléma és feladatmegoldás, gyermeki kérdésekből, kíváncsiskodásokból kibomló vizsgálódások, kötetlen, felkínált tevékenység,
tevékenységekben kihasznált tanulás,
|
projekt, témakör tervezése, élménykörbe ünnepkörbe, ágyazás, évszakra tervezés, tematikus tervezés, hagyományok köré tervezés, problémába ágyazottan, játékba ágyazottan, elfoglaltságokba ágyazottan,… |
|
Az óvodás gyermek önmegvalósítását gátló pedagógiai hatások lehetnek
|
||||||
utánzásra, mintakövetésre való felszólítás, a tanulás tárgyára és folyamatára vonatkozó magyarázatok, követelés, tiltás, sürgetés, az ügyetlenségre való hivatkozás |
szabályozó szerep, az állandó segítségadás,
ráhagyás, meg nem értés, hideg, korlátozás,
különleges gondolatok el nem fogadása, óvodapedagógusi elgondolásokhoz való ragaszkodás |
zárt tanítás-tanulás, direkt irányítás, tevékenység levezénylése |
frontális munkaforma
|
kötött foglalkozásban való részvételre inspirálás
|
túlzottan részletes tervezés, epizódok tervezése, ragaszkodás az elképzelésekhez, problémamentesség |