Önmegvalósítást, alkotó tevékenységet, konstruktív gondolkodást,
elősegítő pedagógiai hatások lehetnek |
|||||
MÓDSZEREK
|
PEDAGÓGUS SZEREP
|
IRÁNYÍTÁS
|
SZERVEZÉS
|
TANULÁSI FORMA
|
TARTALMI MEGJELENÍTÉS
|
megfigyelés
vizsgálódás,
kutakodás,
próbálgatás, kipróbálás, kísérletezés, vita, vélemény, tanakodás, hitetlenkedés kétely ébresztés, buzdítás, elmesélés, provokálás, elismerés, magyarázat-ra késztetés, vitára késztetés
bemutatás
|
katalizátor, facilitátor (ösztönző), szupervizor (tanácsadó), kezdeményező |
indirekt, nyílt tanítás-tanulás |
egyéni tevékenység, egyénre szabott tevékenység, páros munkaforma csoportos munkaforma mikrocso-portos munkaforma |
gyakorlati probléma és feladatmeg-oldás, gyermeki kérdésekből, kíváncsisko-dásokból kibomló vizsgálódások, kötetlen, felkínált tevékenység |
projekt, témakör tervezése, élménykörbe ünnepkörbe, ágyazás, évszakra tervezés, tematikus tervezés, hagyományok köré tervezés |
gátló pedagógiai hatások lehetnek |
|||||
utánzásra, mintakövetésre való felszólítás, a tanulás tárgyára és folyamatára vonatkozó pedagógusi magyarázatok |
szabályozó szerep |
zárt tanítás-tanulás, direkt irányítás |
kötött foglalkozás, frontális munkaforma |
|
Túlzottan részletes tervezés, epizódok tervezése |