Tervezés szükségessége
· átgondolásra késztet · gondolatok logikus rendbe terelése · objektív és szubjektív feltételek koordinálása · váratlan eseményekhez segít alkalmazkodni |
Tervezés lépései
szükséges információk megszerzése, elemzése információk alapján döntések meghozatala tervek elkészítése
pedagógiai tevékenység megvalósítása 5.tervek és megvalósítás összevetése, elemzése, értékelése (ez egyben a következő terv első lépése)
|
Tervezés feladata – koordináló funkcióból adódik · OBJEKTÍV TÉNYEZŐK SZÁMBAVÉTELE ÉS KOORDINÁLÁSA · SZUBJEKTÍV TÉNYEZŐK SZÁMBAVÉTELE ÉS KOORDINÁLÁSA |
Tervezés jellemzői
· nevelésközpontú · életkori sajátosságok, szükségletekhez való igazodó · aktuálisan domináns szükségletekhez, egyéni sajátosságokhoz igazodó · játék dominanciája · tapasztalatszerzés sokoldalúsága, élményszerűsége · önmegvalósítás, felfedezés, alkotói tevékenység elősegítés · óvodapedagógus a tanulási folyamat elősegítője |
Közvetlen felkészülés menete *tartalom (anyag) kiválasztása *cél, feladat, értékek megállapítása az előzmények tükrében *tartalom megjelenítése *módszerek, eszközök megválasztása *szervezeti- és munkaformák megválasztása *tevékenység menetének összeállítása, * eszközök kipróbálása, előkészítése, *ellenőrzése, tevékenység lebonyolítása *eredmények számbavétele, elemzése, értékelése |
Tervezés szintjei
· óvodai helyi nevelési program (ONOAP –mal korrelál) · csoport terv (3-4 éves időszak, hosszú távú terv) · éves terv · tematikus terv: tartalmak koordinálása, átlátható tervezés, gyermekhez igazodó, rugalmas átfogó konkrét tevékenység tervezése: közvetlen felkészülés, aktuális, részletes |
amelyek kedveznek a motivált állapot fenntartásának |
amelyek nem kedveznek a motivált állapot fenntartásának |
· katalizátorként · facilitátorként, ösztönzőként szupervizorként, tanácsadóként a gyermek kérésére |
irányító
szabályozó
|
amely kedvez az alkotó tevékenységnek, a motivált állapot fenntartásán |
amely nem kedvez az alkotó tevékenységnek, a motivált állapot fenntartásán |
· az indirekt tanulásirányítás · nyílt tanulás-tanítás |
· direkt irányítás · zárt tanítás-tanulás |
amelyek segítik az önmegvalósítást, a szabad, alkotói tevékenységet, a motivált állapot fenntartását |
amelyek nem segítik az önmegvalósítást, a szabad, alkotói tevékenységet, a motivált állapot fenntartását |
egyéni tevékenységek, egyénre szabott tevékenységek, csoportos munkaforma, mikro-csoportos munkaforma, páros munkaforma |
Frontális munkaforma erőltetése
|