DIFFERENCIÁLÁS LEHETŐSÉGEI A tapasztalatszerzési / ismeretszerzési – tanulási folyamatban
A differenciálással az a célunk, hogy elősegítsük az egyes gyermekek sikeres tanulását. Mivel mindegy gyermeknek mások és mások tanulási szükségletei és a már meglévő tapasztalatai, ezért a gyermek tanulási folyamatát úgy segítjük elő, hogy azt az egyes gyermekek egyéni szükségleteihez igazítjuk.
Differenciálás területei |
Megjelenési módjai, eljárásai, ezek választhatósága a gyermek sajátosságaihoz igazítva |
Motiváltság elérésében támaszkodhatunk a gyermek különféle késztetéseire, igényeire, szükségleteire
|
Mozgásigényére, ,az óvodapedagógussal vagy a barátjával való együttlét vágyára, kíváncsiságára, érdeklődésére, sikerélményre való törekvésére, alkotásvágyára, felfedezési vágyára, esztétikai igényére, önmegvalósítási vágyára, amelyek kihasználhatók vagy felkelthetők |
Tartalomban való differenciálási lehetőség a gyermek igényére támaszkodik |
A tartalom mennyiségében, mélységében 8részletezettséégében, minőségében), a tartalmi részek egymásra építettségében, kapcsolataiban, a már meglévő tapasztalataiban / ismereti anyagban, a gyermeki érdeklődés irányultságában (pl.: autók iránt, állatok iránt, stb.) azonos téma esetében vagy a témát kiegészítő tartalmi területen |
Célban, szintben való igazodás a gyermek igényeihez, tapasztalataihoz
|
Az egyes fejlődő képességek fejlettségének elérése, valamint jártasságok, készségek kialakulása érdekében azonos vagy eltérő szintű feladatok végzése; más eszközök bevonásával, vagy azok megkeresésével, egyszerűbb vagy bonyolultabb problémák felvetésével; kereső/kutató/felfedező módon, |
A módszerek használata is igazítható a gyermek igényeihez
|
Beszélgetés, megbeszélés előnyben részesítése némely gyermeknél, vagy az elbeszélés, a bemutatás, szemléltetés, magyarázat … eljárásainak megválasztása, vagy az értékelés módszerének különféle eljárásai (elismerés, megerősítés, dicséret, jutalmazás, bátorítás, ösztönzés, példaként kiemelés …stb), vagy az elmarasztalás formái (büntetés, rosszallás, fenyítés, …stb.) |
A munkaformák igazítása a gyermeki igényekhez
|
Van olyan gyermek, aki szívesebben tevékenykedik egyénileg vagy, párosan (óvópedagógussal vagy a barátjával), csoportban (homogén vagy heterogén csoportban; vagy szimpátia alapján létrejött csoportban…stb), frontális körülmények között |
A szervezés módjának igazítása a gyermeki igényekhez
|
Kötött, kötetlen, mikrocsoportban, kooperatívan, |
Irányítás módját is igazíthatjuk a gyermeki igényekhez
|
Direkt, indirekt, nyitott vagy zárt formában |
Az információk megszerzése során a közvetítésmód csatornájában való igazodás a gyermeki igényekhez |
Auditív, vizuális, audió-vízuális, , kinesztetikus, komplex, interaktív, Tárgyi, síkbeli, makett, manipulatív, kísérleti, természetes, mesterséges eszközök használatával, szimbólumok, technikai eszközök…stb. |
A gyermek-pedagógussal együtt töltött ideje
|
Az egyénre fordított idő mennyiségében, minőségében (segítséget kérve-kapva, ráfigyelve, eligazítva, csak ottlétként… stb.) |
Az információ megszerzése, vagy a tevékenység folyamatának struktúráját, felépítését is lehet igazítani az egyes gyermekek igényeihez |
Pl :játékba ágyazottan, játékra építve, komplex tevékenységsorban, integráltan, valamint projekt módon; egy téma körüljárásaként, vagy egy probléma megoldásaként, vagy a kis lépések elvét követve, vagy nagyobb lépésekben, stb. |
Az egyes elemek egymásutániságában is igazodhat az óvodapedagógus az egyes gyermekek igényeihez, sajátosságaihoz |
A műveletek egymásutániságában, sorrendjében, bonyolultságukban, sokaságukban, Az információk megszerzésének folyamatának szakaszainak egymásutániságában (pl. :felidézés, gyakorlás, információ megszerzése, vagy ennek más sorrendje) |
A nevelés stílusában
|
Demokratikus, ráhagyó, diktatórikus, szeretetteljes, családias, elfogadó, |
Pedagógus szerepében is igazodik az egyes gyermekek igényeihez
|
Katalizáló, ösztönző, tanácsadó, segítségnyújtó, irányító, szabályzó, mellérendelt, alárendelt, fölérendelt viszonyban |
A válaszadás módjában való igazodás a gyermeki sajátosságokhoz
|
Szóban, rajzban, megmutatva, megsúgva, megépítve, elkészítve, megalkotva, kiválasztva a helyeset, |
A munkavégzés ütemében, tempójában való igazodás a gyermekhez
|
A feladatvégzés sebességéhez való igazodás: lassú, gyors, időre, egyéni tempóban, kiegészítő feladatok adásával…. |
Önállóság fokában, segítségadás módjában
|
Önállóan, segítve, magyarázva, utánozva, bemutatva, megmutatva, együtt végezve kis segítséggel, együttvégzéssel, hivatkozással…stb. |